WWAV Wake-up-call
Eindig je week goed met een inspirerende middagsessie over actuele ontwikkelingen binnen de fondsenwerving. WWAV zorgt elke keer voor lekkere versnaperingen en een thema waar je je tanden in kunt zetten.
Wanneer de volgende Wake-up-call zal zijn, is door de Corona-maatregelen niet duidelijk.
Geef je op voor de nieuwsbrief om als eerste te horen wanneer de volgende Wake-up-call zal plaatsvinden
Voorgaande Wake-up-calls
Wake-up-call 21: HOE KRIJG JE IN VREDESNAAM MENSEN AAN GEVEN?!
Deze bijzondere editie in samenwerking met Happy Leads en 4DMC, vond plaats in Eindhoven.
Geven aan een goed doel wordt steeds minder vanzelfsprekend. Dus moeten we ons opnieuw afvragen: waar komen we potentiële donateurs tegen? Hoe spreken we ze aan? Hoe houden we contact? En vooral: hoe krijgen we ze (in vredesnaam…) aan het geven? Marie-Claire de Waal en Ard Lok lieten zien hoe je insights uit psychologie, sociologie en neuromarketing kunt gebruiken om je (goede) doel te bereiken – ook in een tijd waarin geven niet meer vanzelfsprekend is!
Wake-up-call 20: 7 TOPICS DIE JE ALS GOED DOEL NIET MAG NEGEREN
De wereld verandert razendsnel. En als organisatie wil je meebewegen – natuurlijk zonder je doel uit het oog te verliezen! Ook bij WWAV zijn we dagelijks bezig om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en antwoord te geven op nieuwe vragen. Hoe maak je bijvoorbeeld contact met mensen als ze zich steeds meer verstoppen? Hoe betrek je jongeren bij je dromen en hoe blijf je relevant voor ouderen? In deze Wake-up-call gaven Marie-Claire de Waal en Jeroen Talens hun presentatie van de Vakdag Fondsenwerving van 28 maart 2019. Zeven relevante topics, die je als goed doel niet mag negeren en waar je prima op in kunt spelen.
Wake-up-call 19: HOE KUN JE MET WOORDEN DE WERELD VERANDEREN?
Woorden hebben de kracht om de wereld te veranderen. Daarom zijn ze voor politici, bedrijven en religieuze leiders het belangrijkste instrument. Maar ook voor fondsenwervers. Woorden bepalen of mensen jouw organisatie geloven of wantrouwen. Of je opvalt of onopgemerkt blijft. Of je raakt of onberoerd laat. En uiteindelijk: of mensen in actie komen. In deze Wake-up-call vertelden de drie WWAV-copywriters hoe zij copy gebruiken om mensen steeds opnieuw in beweging te brengen.
Wake-up-call 18: 10 HARDNEKKIGE FABELS OVER FONDSENWERVING
Sommige 'waarheden' hoor je zo vaak dat je ze bijna automatisch voor waar aanneemt. "Mensen willen zich niet meer structureel verbinden aan een goed doel" bijvoorbeeld. Of wat dacht je van deze: "Donateurs willen precies weten waar hun geld naartoe gaat." Maar kloppen ze ook? Waar eindigen de feiten en beginnen de fabels? In deze Wake-up-call ontmaskerde WWAV-strateeg Ard Lok de 10 meest hardnekkige fabels. En hij verving ze door insights waar je echt wat aan hebt!
Wake-up-call 17: DIRECT MAIL IS SPRINGLEVEND!
Hoe haal je meer uit je achterban-programma met een optimale mix van frisse creatie, afwisselende proposities en slimme data. In deze Wake-up-call nieuwe insights, veel inspirerende voorbeelden en praktische tips waar je direct mee aan de slag kan.
Wake-up-call 16: PSYCHOLOGIE VOOR FONDSENWERVERS!
Wat drijft mensen én hoe kun je hun gedrag beïnvloeden? In deze Wake-up-call behandelden we de belangrijkste huidige inzichten uit de psychologie en neuromarketing die je moet weten en kunt toepassen als fondsenwerver. Na deze sessie zijn de deelnemers gegarandeerd anders naar hun eigen gedrag én dat van hun donateurs gaan kijken!
Wake-up-call 15: TRENDS EN CASES IN DE MIX!
Tijdens deze Wake-up-call praatten we je bij over actuele onderwerpen en insights. Een smaakvolle mix van cases, trends en onderzoek. Zoals aan de slag gaan met online activatie, slimme inzichten uit databases èn de impact van radio en tv op fondsenwerving.
Wake-up-call 14: HOE MAAK JE VAN LEADS JE BESTE VRIENDEN?
In deze Wake-up-call zoomden we in op het online activeren èn converteren van leads. Waar moet je op letten? Welke stappen kun je zetten? Wat zijn de belangrijkste do's en don'ts? Aan de hand van drie recente cases boden we concrete handvaten om zelf direct mee aan de slag te gaan. De presentatie was in handen van onze accountstrategen Ard Lok en Marie-Claire de Waal.
Wake-up-call 13: LEADS ZIJN VRIENDEN DIE JE NOG MOET ONTMOETEN!
Hoe werf je leads? En hoe verander je leads in vrienden? De WWAV Wake-up-call stond deze keer in het teken van nieuwe vrienden. Wij presenteerden een scherpe visie op het creëren van draagvlak, die we illustreerden met best practices en inspirerende voorbeelden.
Wake-up-call 12: STORYTELLING: HET VERHAAL ALS KAPSTOK VOOR JE GEHEUGEN
Over corporate storytelling doen de wildste verhalen de ronde. Alsof op elke brief, quote of anekdote het label 'storytelling' kan worden geplakt. In deze Wake-up-call vertelde Jeroen Talens, creative director en copywriter bij WWAV, zijn kant van het verhaal.
Wake-up-call 11: FONDSENWERVING in 2020
Een kijkje in de toekomst… Wat zijn de 10 belangrijkste ontwikkelingen voor de komende 5 jaar? En wat betekent dat voor jou als fondsenwerver? Mensen duurzaam aan je organisatie verbinden is lastiger dan ooit. Bestaande kanalen drogen op. Social Media is booming. Een nieuwe geefgeneratie voor de deur. En help, die acceptgiro verdwijnt! Na deze Wake-up-call gingen de bezoekers gewapend met de nieuwste inzichten de toekomst tegemoet! Dit keer met een bijzondere gastspreker: Marc Leurs, media arts director bij TBWA\. Hij werkt al jaren met groot succes bij TBWA\ voor onder andere Albert Heijn en Heineken.
Wake-up-call 10: DONATEURS: HOE HOUD JE ZE VAST?
Eigenlijk werken we allemaal voor dezelfde baas. Die bepaalt wat wij doen en hoe wij het doen en die altijd gelijk heeft. En dat is de donateur. Het opbouwen en onderhouden van een duurzame relatie met onze donateurs is dus belangrijk. Maar hoe pak je dat aan? In deze Wake-up-call gingen we dieper in op loyaliteit van donateurs, en over het meten, weten en ontwikkelen daarvan.
Wake-up-call 9: DONATEURS-INSIGHTS VOOR FONDSENWERVERS
In deze Wake-up-call presenteerden we nieuwe inzichten en ontwikkelingen rond donateurs, geefmotieven en werving. En we gaven handvatten waar fondsenwervers direct mee aan de slag konden! Al met al een portie praktische inspiratie. Deze Wake-up-call was in samenwerking met Kien Onderzoek.
Wake-up-call 8: JE DATABASE: BLACK BOX OF POTENTIËLE GOUDMIJN?
In deze Wake-up-call lieten we je zien dat je database geen beangstigende black box is. Maar dat er meer in zit of uit te halen valt dan je zou denken. Een sessie met concrete tips voor de bezoekers die ze hetzelfde jaar nog toe konden passen om meer rendement uit hun database te halen.
Wake-up-call 7: BEYOND FUNDRAISING – EEN NIEUW JAAR VRAAGT OM NIEUWE FONDSENWERVING!
Fondsenwerving is fantastisch! Je betrekt mensen bij het verbeteren van de wereld. Maar hoewel mensen nog steeds idealistisch zijn, wordt het moeilijker om donateurs te werven. Hoe komt dat? En vooral: wat kun jij er aan doen om wél succesvol draagvlak te verwerven? Deze Wake-up-call prikkelde, confronteerde en hielp op weg naar nieuwe fondsenwerving in nieuwe jaar 2014.
Wake-up-call 6: MIDDLE DONORS: HET ONTBREKENDE DEEL IN JE DONATEURSPIRAMIDE?
Hoe krijg je donateurs die meer kunnen geven, ook daadwerkelijk zo ver? In deze ochtendsessie naast inspirerende voorbeelden uit binnen- en buitenland, ook de belangrijke do’s en don’ts van een middle donorbenadering. WWAV zorgde voor concrete handvatten waar direct mee aan de slag kon worden gegaan!
Wake-up-call 5: CUSTOMER JOURNEYS! - VAN KENNISMAKING NAAR SUPERPROMOTOR?
Deze ochtend stond in het teken van de reis die een donateur aflegt en de rol die een fondsenwerver hier in speelt. Het is belangrijk de klanten het juiste aanbod te geven, te verrassen met prachtige aanbiedingen en voor hen de ultieme reis samen te stellen. Persoonlijk assistentie en een luisterend oor mag hier uiteraard niet ontbreken. Deze mooie presentatie zorgde, in combinatie met het goede ontbijt, voor een geweldige start van de dag!
Wake-up-call 4: WORD WAKKER MET INSPIRATIE
Na enkele informatieve sessies over SEPA, social media en donateursinzicht, stond op 16 mei INSPIRATIE centraal. We presenteerden een aantal bijzondere acties en campagnes van over de hele wereld. Vervolgens keken we hoe we de learnings konden doorvertalen naar de eigen organisatie. Een inspirerend begin van de dag!
Wake-up-call 3: WEET JE ÉCHT WIE JOUW DONATEUR IS?
Deze derde sessie was een mooie, interactieve en volle Wake-up-call! Het onderwerp was communicatie en werving op basis van donateursinzicht. Tussen al het dagelijks werk is het moeilijk om de mensen achter de donaties te blijven zien. WWAV presenteerde daarom een top-10 met tips hoe je dat het beste kan doen.
Wake-up-call 2: SEPA
De tweede sessie (in samenwerking met PowertoPay) was op donderdag 11 oktober en ging over 'SEPA: praktische tips voor fondsenwervers'. Want wat betekent de invoering van SEPA (Single Euro Payments Area) nu eigenlijk voor fondsenwervers? We zoomden in op de belangrijkste technische consequenties van SEPA voor de dagelijkse praktijk. Ook presenteerde WWAV een top-10 van praktische actiepunten voor fondsenwerving en communicatie.
Wake-up-call 1: SOCIAL MEDIA
De eerste WWAV Wake-up-call was een groot succes. Account strateeg Ard Lok presenteerde deze ontbijtsessie, met als thema social media en fondsenwerving. Centraal stond eigen onderzoek van WWAV naar het gebruik van social media.
De sessie leverde een serie interessante eye-openers op. Zo bleek uit het onderzoek o.a. dat informatieve posts nauwelijks interactie reacties oproepen, terwijl inspirerende en activerende posts juist wel leiden tot interactie. Ook blijkt dat Facebook meer interactie oplevert dan Twitter. Opvallend, omdat goede doelen juist meer energie steken in twitteren! Uit het onderzoek bleek verder dat veel goede doelen weliswaar gebruik maken van social media, maar nauwelijks reageren op reacties van hun volgers. Daar liggen dus zeker kansen!
Social Media Tip 1: One size doesn’t fit all!
Mensen hebben op social media verschillende behoeften. Speel daar op in door de communicatie te segmenteren en communities te creëren rond specifieke behoeften.
Social Media Tip 2: Eerst zaaien, dan oogsten!
Social media zijn ideaal om een mensen te leren kennen. Maar begin met het delen van idealen en het opbouwen van vertrouwen. Alleen dan kun je op termijn om een gunst (lees: gift) vragen.
---
Wil je meer weten over de Wake-up-calls?
Stuur dan een mail naar Marie-Claire de Waal, mdewaal@wwav.nl of bel haar op 020 - 571 5871.