WWAV - helping you change the world | nieuws
WWAV heet vanaf nu Happy Horizon logo Ga naar onze nieuwe website

Facebook gaat back to basic. Ga je mee?

De verhalen van je vrienden en bekenden moeten weer centraal staan op je timeline. Dat is de hoopvolle boodschap die Facebook vorige week de wereld in slingerde. Blijkbaar wil het sociale netwerk weer sociaal worden.

Dat is goed nieuws voor de gemiddelde Facebook-gebruiker, maar organisaties zullen er minder blij mee zijn. Als er voorrang wordt gegeven aan de posts van vrienden blijft er minder ruimte over voor activerende berichten. Bovendien zijn erkende trucs om engagement te creëren (likes, emoji posts, vrienden taggen), niet meer voldoende om hoog te scoren in het algoritme. Views bij video’s en interactie bij posts zijn noodzakelijk om op de tijdlijn van je volgers te komen.

Voor (fondsenwervende) organisaties is het dus zaak om soepel op deze nieuwe lijn in te spelen. Hieronder 6 tips voor succesvolle organische content:

1. Behandel Facebook weer als een sociaal medium!

Het is de kern van een sociaal medium: zorgen dat mensen met elkaar verbonden zijn. Interactie zorgt voor inspiratie en kan mensen stimuleren om in actie te komen. Dat klinkt als een ideale omgeving voor goede doelen - mits ze daadwerkelijk sociaal zijn. Dus stop met makkelijk zenden en (her)start de oprechte interactie. Doe een beroep op je achterban om in actie te komen, je stem te laten horen en samen de wereld te verbeteren.

2. Zorg voor deelbare content!

Facebook wil terug naar een medium waar mensen op de hoogte blijven van het leven van vrienden. Kortom: een persoonlijke tijdlijn. Daarbij past content die persoonlijk is. Dus zorg dat je content zo goed, impactvol of creatief is dat mensen het vanzelf delen. En kom vanzelf terecht op die persoonlijke tijdlijn. Goede doelen hebben bij uitstek bijzondere, deelbare content. Content die de wereld verandert. Dat wil toch iedereen (delen)?

3. Stimuleer de dialoog!

Als interactie tussen mensen centraal staat, kunnen goede doelen daarvan direct profiteren. Ze houden zich immers non-stop bezig met onderwerpen die dialoog kunnen opleveren. Dat kan in de vorm van gewone content-posts, maar denk eens ook aan live-video’s, vraag- en antwoordsessies, events of de inzet van betrokken ambassadeurs. Allemaal manieren om sociaal te zijn op een sociaal netwerk.

4. Gedraag je als een netwerk!

Facebook wordt nu vaak gezien als een medium, terwijl het in de eerste plaats een netwerk is. Daag alle medewerkers van je organisatie uit om actief deel te nemen aan dit netwerk. Motiveer alle ambassadeurs, vrijwilligers en superpromotors om van zich te laten horen. Het is niet alleen een garantie voor dialoog en conversaties, maar ook voor een prominente plek op elke timeline.

5. Vraag om een voorkeursbehandeling

Wanneer mensen zich weer onderdeel voelen van een authentiek netwerk, is het een kleine stap naar meer betrokkenheid. Nodig ze uit om naar jouw page te gaan en bij Volgend te klikken op Als eerste weergeven. Dat vraagt natuurlijk veel van je volgers, maar als jij regelmatig zorgt voor originele en organische content moet het lukken! 

6. Adverteer met beleid!

Natuurlijk kun je ook blijven adverteren op Facebook - de mooie woorden van Mark Zuckerberg moeten natuurlijk wel betaald worden! Omdat het selectiever wordt zal de prijs stijgen, dus adverteer slim. Posts met de beste of meeste conversaties (van je vrienden) zullen ook het beste scoren als ze geboost worden. Daarnaast wordt slimme segmentatie van doelgroepen in verband met de mediakosten steeds belangrijker. De juiste content voor de juiste doelgroep is niet alleen een kwestie van selectie en testen, maar ook van het vinden van de juiste volgers. Bij recente campagnes zien we dat ‘vrienden van vrienden’ tot de best scorende groepen horen.

Tot slot…

We kunnen natuurlijk treurig doen over de nadelige gevolgen van deze Facebook-move. Maar misschien is het wel de wake-up-call die nodig was. Laten we de interactie met betrokken medestanders starten en de juiste doelgroepen oprecht betrekken. Want met waardevolle, creatieve en conversatie-uitlokkende content kunnen we de wereld in beweging brengen!

Ard Lok, account strateeg / partner bij WWAV