WWAV - helping you change the world | nieuws
WWAV heet vanaf nu Happy Horizon logo Ga naar onze nieuwe website

Briefing

Weet u wat het punt is met creatieve mensen? Ze willen steeds creatief zijn. Echt, ze kunnen zichzelf niet helpen: ook al heb je er helemaal niet om gevraagd, ze móeten iets origineels bedenken. En daarbij geldt meestal: hoe gekker en mooier, hoe beter.

Ja ik weet, dat klinkt aanlokkelijk. Misschien wilt u ze het liefste aanmoedigen, “ga maar lekker los hoor, jongens.” En “denk vooral out-of-the-box.” Maar geloof me: dat wilt u helemaal niet!

Een creatief die buiten de gebaande paden denkt, is als een hond die nooit op puppy-training is geweest: hij rent alle kanten op, snuffelt overal aan, negeert iedereen die hem terug wil fluiten en denkt overal mee weg te komen. 

Hier wil ik niet mee suggereren dat creatieve mensen per se lastig zijn. Integendeel. Ze zijn onmisbaar als u zich wilt onderscheiden van je concurrenten. Als u indruk wilt maken op uw doelgroep. Als u de wereld wilt laten weten dat u bestaat. Kortom: altijd. Zorg alleen wel dat u ze met de juiste opdracht op pad stuurt.

Dat brengt mij bij de kern van de zaak: de briefing.

U kunt de briefing een beetje vergelijken met een hondenriem. Hoeveel ruimte de creatief krijgt bepaalt u helemaal zelf. Maar besef wel: geeft u hem te veel vrijheid, dan gaat hij met u aan de loop. En houdt u hem te kort, dan kan hij zijn ei niet kwijt en wordt hij onhandelbaar.  

Als u dus maximaal plezier wilt van creatieve mensen, zorgt u voor een goede briefing. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want briefen is best moeilijk. Het is richting bepalen. En richting bepalen is keuzes maken. En dat is vooral lastig voor organisaties die niet kunnen kiezen omdat ze alles even belangrijk vinden.

Sta op zo’n moment eens stil bij uw buurvrouw of beste vriendin. En denk aan de oneindige stroom boodschappen die zij elke dag op zich krijgt afgevuurd. Waardoor ze zelden nog moeite doet om iets te begrijpen. Aan ons de taak om haar snel en simpel te verleiden met een eenduidig verhaal of aanbod. Toch?

Dat begint bij een briefing die voldoende informatie bevat om te inspireren en voldoende richting geeft om niet te verdwalen. Een briefing die een scherp geformuleerde vraag bevat en vertaald kan worden naar een even scherp antwoord. Naar een aanbod dat uw buurvrouw niet kán weigeren.

Creatieve mensen kunnen daarbij een doorslaggevende rol spelen. Ze hebben de ideeën, zijn trouw en dol op uw buurvrouw. Zet ze wel in op hun kracht. Wees streng en rechtvaardig, geef ze voldoende speelruimte en wees duidelijk wat de kaders zijn.

O ja nog 1 ding: aai ze af en toe over hun bol, want ze zijn gevoeliger dan ze lijken.

Jeroen Talens, creative director bij WWAV