WWAV - helping you change the world | nieuws
WWAV heet vanaf nu Happy Horizon logo Ga naar onze nieuwe website

TOENEMEND VERTROUWEN JONGEREN IN GOEDE DOELEN

Fondsenwervende organisaties hebben nog steeds grote focus op 65-plussers. Jongeren in de leeftijd tot 40 jaar hebben op dit moment echter meer vertrouwen in goede doelen dan mensen ouder dan 40 jaar. Jongeren willen wel op een andere manier betrokken zijn bij goede doelen. Dat toont het zojuist verschenen Nederlandse Donateurspanel (NDP) over het tweede kwartaal 2016.

Nederlanders steunen goede doelen het liefst door het geven aan een collectant (59%), door het doen van een eenmalige donatie via bank/giro (41%) en door een product te kopen waarvan een bijdrage naar het goede doel gaat (33%). Hierbij konden respondenten drie antwoordmogelijkheden geven.

Luisteren naar donateur

Het NDP toont aan dat iedere leeftijdsgroep eigen wensen heeft om goede doelen te ondersteunen. “Deze diversiteit biedt enorme mogelijkheden. Goed om te zien dat jongeren óók voor goede doelen hun ondernemerschap tonen”, aldus managing partner Wieb van de Donk van communicatiebureau WWAV. Jongeren in de leeftijd tot 30 jaar doen veel liever vrijwilligerswerk of organiseren een sponsoractie voor een goed doel. Zij hebben echter minder gevoel bij bancaire donaties dan oudere doelgroepen. Donaties per sms werken bij jongeren wel weer erg goed. “Goede doelen moeten bereid zijn te luisteren naar de wijze waarop mensen hen willen ondersteunen. In dat geval verwacht ik weer een stijging van het donateursvertrouwen”, concludeert Van de Donk.      

Differentiatie van media en boodschappen 

De in te zetten communicatiemiddelen vanuit goede doelen verschillen ook sterk per doelgroep. Jongeren zijn veel gevoeliger voor een aangrijpend filmpje of posts op social media dan oudere doelgroepen. Zij worden daarentegen niet geraakt door het ontvangen van een brief van het goede doel. “Differentie van media en boodschappen dus”, verklaart Van de Donk.

Download het gehele rapport.