WWAV - helping you change the world | nieuws
WWAV heet vanaf nu Happy Horizon logo Ga naar onze nieuwe website

Anonieme weldoeners

In de zomer van 2014 worden de inwoners van de Amerikaanse stad San Francisco opgeschrikt door een mysterieus verschijnsel: onbekenden droppen 's nachts op allerlei plaatsen enveloppen die gevuld zijn met... dollarbiljetten.

Stelt u zich voor: op het moment dat de wereld nog natrilt van de bankencrisis en hebzucht de nieuwe norm lijkt, besluit een stel moderne sinterklazen om hun stadgenoten te trakteren op een welverdiende bonus!

Terwijl de bewoners massaal op zoek gaan naar deze Hidden Cash, duiken lokale journalisten op het verhaal achter de anonieme weldoeners. Ze ontdekken dat het gaat om twee mannen tussen de 35 en 45 jaar oud, die de laatste jaren miljoenen hebben verdiend in de vastgoedhoek.

Omdat ze meer hebben dan ze ooit kunnen uitgeven, willen ze anderen laten meeprofiteren van hun voorspoed. Ze noemen hun initiatief ‘een sociaal experiment voor het goede’ en verspreiden via Twitter cryptische omschrijvingen over de vindplek van de verstopte buit.

Helemaal vrijblijvend is zo’n vondst trouwens niet. De gelukkige vinder moet een Tweet terugsturen met een foto van de gevonden envelop. Mede daardoor verspreidt het nieuws zich als een raket en heeft Hidden Cash binnen dagen 52.000 volgers.

Van heinde en ver reizen mensen nu naar de westkust om een graantje mee te pikken (dat is trouwens niet voor het eerst: tussen 1847 en 1870 steeg het inwoneraantal van San Francisco van 500 naar 150.000 als gevolg van de goudkoorts).

Net zoals de echte sinterklaas hulp krijgt van een leger hulpsinterklazen, vindt ook deze daad van naastenliefde massaal navolging. Overal in Amerika duiken copycats op en opeens ligt het geld - letterlijk - op straat. De trend waait ook over naar Europa. In Nederland heeft Groningen de primeur, op de voet gevolgd door Maastricht, Breda, Nijmegen en Amsterdam. ‘Fun & giving’ is nu officieel een wereldwijde rage.

De bedenkers van Hidden Cash melden dat ze dagelijks zo’n 1000 dollar weggeven en willen dat nog wel even volhouden. Toch is het feest aan het einde van de zomer voorbij: de geheimzinnige donors verdwijnen even plotseling als ze zijn gekomen – hun trouwe fans (ze hebben op dat moment ruim 720.000 volgers op Twitter) verbijsterd achterlatend.

Als ik iets leer van deze spontane actie, is het dat mensen het leuk vinden om geld te krijgen, maar dat geld geven minstens zo leuk is. Bovendien had Hidden Cash, ondanks de deken van anonimiteit, ook behoefte aan exposure en erkentelijkheid. Met andere woorden: de krijgers vinden het fijn om te bedanken, maar de gevers vinden het minstens zo fijn om bedankt te worden!

Misschien moeten we ons dat vaker realiseren als we naar onze eigen donateurs kijken. Want dat zijn toch ook een soort anonieme weldoeners? Mensen die anderen willen laten meeprofiteren van hun voorspoed? Dan vinden ze het vast ook wel leuk om wat vaker bedankt te worden.

Jeroen Talens, creative director bij WWAV