WWAV - helping you change the world | nieuws
WWAV heet vanaf nu Happy Horizon logo Ga naar onze nieuwe website

Nederlanders vinden problemen dichtbij huis steeds belangrijker

Uit nieuwe cijfers van het Nederlandse Donateurs Panel (NDP) blijkt dat het vertrouwen in goededoelenorganisaties in het laatste kwartaal van 2014 vrijwel gelijk is gebleven. Het consumentenvertrouwen laat nog steeds een dalende trend zien.

Het Nederlandse Donateurs Panel (NDP) hield de laatste week van december weer een meting onder donateurs. Aan de hand van een aantal vragen is de ontwikkeling van het vertrouwen in goededoelenorganisaties in de laatste drie maanden gemeten. Het donateursvertrouwen blijkt het laatste kwartaal licht gedaald. Maar gemeten over heel 2014, zijn er 15% meer ‘optimisten’ bijgekomen.

Het panel kreeg drie extra vragen voorgelegd: Wat zou u doen als u in 2015 meer te besteden zou hebben? We stelden deze vraag met het oog op het toenemende aantal berichten over het einde van de crisis. Bijna een kwart van de respondenten overweegt bij een hoger besteedbaar inkomen ook meer aan goededoelenorganisaties te gaan geven. De tweede vraag was wat men de beste goededoelenactie van 2014 vond, en de derde vraag was: welke problemen moeten in 2015 echt opgelost worden en wat doet u zelf in 2015 om de wereld te verbeteren? Opvallend is dat mensen problemen dichter bij huis belangrijker gaan vinden. In de top 3 komen alleen binnenlandse onderwerpen voor, zoals armoede in Nederland, ouderenzorg en de toenemende kosten voor de zorgverzekering in Nederland.