WWAV - helping you change the world | nieuws
WWAV heet vanaf nu Happy Horizon logo Ga naar onze nieuwe website

Vertrouwen in goede doelen stijgt ook in derde kwartaal

Uit nieuwe cijfers van het Nederlandse Donateurs Panel (NDP) blijkt dat het vertrouwen in goededoelenorganisaties zich ook in het 3e kwartaal van 2014 positief blijft ontwikkelen. Het consumentenvertrouwen daalde in dezelfde periode wel licht.

Het Nederlandse Donateurs Panel (NDP) hield in september weer een meting onder donateurs. Aan de hand van een aantal vragen is de ontwikkeling van het vertrouwen in goededoelenorganisaties in de laatste drie maanden gemeten. Het donateursvertrouwen blijkt het laatste kwartaal gestegen van -36 naar -30. Daarmee zit het vertrouwen voor het vierde achtereenvolgende kwartaal in de lift.

Het panel kreeg drie extra vragen voorgelegd: Hoeveel vertrouwen heeft u in de volgende instanties? De tweede vraag was: zou u bereid zijn om uw favoriete goede doel aan te bevelen bij vrienden, collega’s of kennissen? En tot slot de laatste vraag: verandert ‘kerst’ iets aan uw bereidheid om aan goede doelen te geven? Het vertrouwen in instanties laat op een aantal punten interessante ontwikkelingen zien. Op de volgende vraag geeft meer dan de helft van de donateurs aan het goede doel wel in eigen kring te willen aanbevelen. 36% hiervan zegt dit zeer waarschijnlijk te gaan doen. Deze groep van zogenaamde ‘superpromoters’ is voor goededoelenorganisaties van groot belang omdat zij (kunnen) zorgen voor nieuwe aanwas van donateurs en vrijwilligers. Het is voor goededoelenorganisaties de kunst om de superpromotors onder hun donateurs te kennen, optimaal te waarderen en in te zetten als ambassadeur. Een andere opmerkelijke uitkomst van de meting, is dat de donatiebereidheid in de kerstperiode niet hoger lijkt te liggen dan in de rest van het jaar. Dit strookt niet helemaal met de praktijk: de kerstperiode is voor goede doelen traditioneel de beste wervingsperiode van het jaar. Hierin kan meespelen dat mensen sociaal wenselijke antwoorden geven, maar ook dat ‘schuldgevoel afkopen’ wel meespeelt, maar niet bewust.  

Download het gehele rapport (pdf)

Ga naar alle rapporten