WWAV - helping you change the world | nieuws
WWAV heet vanaf nu Happy Horizon logo Ga naar onze nieuwe website

WWAV Beyond Woerden

WWAV is verhuisd. Na 17 jaar vertrekken wij als marketing-communicatiebureau uit Woerden om in Amsterdam in te trekken bij zusterbureau TBWA. In een interview met het Vakblad Fondsenwerving vertelt managing director Wieb van de Donk dat de verhuizing mooi aansluit bij de missie van het bureau: non-profits en goede doelen helpen om hun droom te realiseren door het vergroten van draagvlak, geld en betrokkenheid. Hieronder het hele artikel!

Macht bij de klant

WWAV is sinds haar oprichting onderdeel van Omnicom, een wereldwijd netwerk dat Van de Donk effectiever wil benutten. “We zitten in de ‘sharing economy’. Niemand kan het alleen en daarom zoeken mensen en bedrijven elkaar op alle mogelijke manieren op: je ziet samenwerking op de werkvloer, in de buurt, met vrienden en familie. Maar ook tussen bedrijven onderling. Zelfs ogenschijnlijke concurrenten kijken hoe ze elkaars kwaliteiten kunnen benutten.”

Het is duidelijk dat de communicatiemarkt de afgelopen jaren sterk is veranderd. En door alle ontwikkelingen op mediagebied, ligt de macht nu echt bij de consument. Van de Donk benadrukt dat de tijd van louter zenden definitief voorbij is. “Social media kunnen merken tegenwoordig binnen een dag maken of breken. Doordat het initiatief bij de consument ligt, is de manier waarop we het verhaal van onze klanten overbrengen, echt anders dan tien jaar geleden. Tegelijk moet je als organisatie een statement blijven maken over wat je wilt bereiken. Dat geldt zowel voor de profit- als de non-profitsector - twee werelden die sowieso steeds meer door elkaar gaan lopen. Vroeger waren non-profits pure charities, oftewel ‘liefdadigheid’. Tegenwoordig vervullen ze vaker essentiële maatschappelijke taken. Dat maakt ze relevanter én steunwaardiger.”

Fondsenwervers moeten hier volgens Van de Donk snel op anticiperen. “Traditionele fondsenwerving is steeds minder effectief en de klassieke ola-donateur zal uiteindelijk uitsterven. Ook komt er een moment dat we de straatwerver écht zat zijn. Je ziet sowieso dat veel mensen het vertrouwen in grote doelen zijn kwijtgeraakt, terwijl particulier initiatief juist groeit. De generatie 'gevers uit goed fatsoen’ verdwijnt en hun plaats wordt ingenomen door ‘investeerder in een goede zaak’. Zij zijn op zoek naar transparantie, impact en betrokkenheid.”

Dat betekent volgens Van de Donk niet dat alles op de schop moet. “Een fondsenwervende propositie zal nog steeds aan een aantal basiseisen moeten voldoen: urgentie, emotie en relevantie. Dat blijven de pijlers waarop we mensen aan een doel verbinden. Maar we moeten veel beter kijken hoe goede doelen hun verhaal vertellen. En als we het maximale rendement uit een aanpak willen halen, moeten we optimaal inspelen op de nieuwe mogelijkheden die online fundraising en social media bieden. Deze ontwikkelingen hebben ook gevolgen voor ons als bureau. Doordat goede doelen meer zelf doen en hun ‘kanalen’ op iedere hoek van de straat kunnen inkopen tegen voordelige condities, moeten wij als bureau onze toegevoegde waarde nog nadrukkelijker laten zien. We moeten tijdig inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Beyond Fundraising noemen we dat.

Inspiratie om de hoek

Twee weten meer dan één. Dat is eigenlijk de belangrijkste reden voor WWAV om Woerden te verruilen voor Amsterdam. “Op zoek naar innovatie en nieuwe producten en diensten voor onze klanten, willen we slimmer en vaker samenwerken met onze zusterbureaus. Dat is makkelijker als je dichter bij elkaar zit en dus sneller bij elkaar binnenloopt. Want of het nu data, storytelling of online strategie betreft, met een bureau als TBWA is nieuwe creativiteit en inspiratie letterlijk binnen handbereik. We leven nu eenmaal in een tijd van durven en proberen. Er is behoefte aan nieuwe strategieën, kanalen, proposities en doelgroepen. Onze zusterbureaus hebben veel kennis van, en ervaring met profit klanten. De learnings uit die hoek kunnen ons helpen om de fondsenwervende strategie en het merk van onze klanten bij elkaar te brengen. En zo hun draagvlak en impact te vergroten.”

Unieke positie in het netwerk

WWAV is een toonaangevend bureau in de Nederlandse non-profit markt. Maar volgens Van de Donk is WWAV ook uniek binnen het omvangrijke Omnicom-netwerk in Europa. “Geen bureau heeft zo’n schat aan ervaring met de non-profitmarkt en fundraising in het bijzonder. Ik merk dat andere bureaus binnen het netwerk daar graag gebruik van maken en van willen leren. Het is niet ondenkbaar dat goede doelen steeds meer samenwerking met bedrijven zoeken en ook internationaler gaan werken en campagne gaan voeren. Onze ervaring met direct marketing en fondsenwerving is dan ook zeer waardevol.

Ook voor de klanten van WWAV ziet Van de Donk vooral voordelen. “Wij gaan naar het creatieve centrum van Nederland en ik ben ervan overtuigd dat onze klanten daarvan gaan profiteren. Uiteindelijk gaat het allemaal om hun droom. Het is aan ons om te helpen die droom te blijven vertalen naar een krachtig, betrouwbaar en geefwaardig merk.”

Vanaf 20 juni a.s. is WWAV gevestigd aan de Generaal Vetterstraat 82, 1059 BW in Amsterdam.