WWAV - helping you change the world | nieuws
WWAV heet vanaf nu Happy Horizon logo Ga naar onze nieuwe website

De overeenkomst tussen politiek en goede doelen

Op 12 september zijn de Tweede Kamerverkiezingen. Partijen maken zich op voor de bijbehorende campagnes. En we weten allemaal wat dat betekent...

Op 12 september zijn de Tweede Kamerverkiezingen. Partijen maken zich op voor de bijbehorende campagnes. En we weten allemaal wat dat betekent: politici die zich normaal alleen bewegen binnen hun kleine Haagse territorium, trekken dan het land in! In versierde bussen en met felgekleurde sjaals bewegen onze politieke leiders door achterstandswijken, onwennig contact makend met gewone Nederlanders. Omringd door spindocters, twitterende persvoorlichters en fotografen schudden ze handen en maken praatjes over problemen waar de man in de straat mee worstelt.

Na de verkiezingen is het ‘business as usual’: politiek Nederland verschanst zich weer in Den Haag en zendt haar politiek correcte waarheid uit via de media - zich blijkbaar niet bewust van de enorme kloof met die gewone man. En dat is natuurlijk vreemd. Wanneer je iemand alleen opzoekt als je iets nodig hebt, bouw je geen relatie op. Niet voor niets gaat het momenteel goed met de SP, een partij die altijd heel bewust dichtbij mensen staat.

Ook commerciële of ideële merken zouden zich bewust moeten zijn van dit mechanisme. Als je je alleen meldt wanneer je iets van mij moet, word ik daar als klant niet blij van. Wat er voor nodig is om dat anders te doen? Een oprechte belangstelling in de ander, in je donateurs. Prima als daar een overtuiging onder ligt dat goede relatie op de lange termijn ook meer inkomsten opleveren om je doelstelling te realiseren. Maar donateurs zijn geen wandelende portemonnees. Het zijn betrokken mensen die een cruciale rol spelen in het realiseren van je missie. Hun donaties, stem, tijd, expertise en actiebereidheid is van levensbelang. Als we deze mensen 'er bij willen houden' moeten we écht contact maken, ze werkelijk leren kennen. Op een manier waar ze blij van worden, die inspireert en hen sterkt in hun keuze voor jouw doel.

Goede doelen hebben zo veel te bieden. Uit onderzoek blijkt dat donateurs vooral drie dingen willen: vertel me over de resultaten van het project waar ik aan gegeven heb, bedank me en laat me zien dat je ergens voor staat! Stop hier tijd en liefde in. Beoordeel je inspanning eens niet met de ROI-meetlat in de hand, maar doe het vanuit de wetenschap dat alleen als je iets geeft, je ook iets kunt vragen.

Ard Lok, account strateeg / partner bij WWAV