WWAV - helping you change the world | nieuws
WWAV heet vanaf nu Happy Horizon logo Ga naar onze nieuwe website

Wat je zegt ben je zelf!

Ik houd de dingen graag simpel. Juist in een wereld die voortdurend om aandachtig schreeuwt, zijn het de gewone dingen die mij raken. Voor de duidelijkheid: met simpel bedoel ik niet 'stompzinnig'. Ik ben beslist geen fan van barbieachtige reallifesoaps, spelletjesprogramma's met Derderangs Bekende Nederlanders of ander plat en inwisselbaar vermaak.

Nee, simpel betekent voor mij in de eerste plaats ‘kernachtig’. Je kunt mij 10 dingen vertellen en ik vergeet ze allemaal. Maar als je me 1 ding vertelt, is er een kans dat het beklijft. Simpel staat bij mij voor focus en herkenbaarheid. Reclamegoeroe George Lois sloeg de spijker jaren geleden al op de kop met zijn adagium: ‘Think Long, Write Short’.

Zo kijk ik ook naar goede doelen: houd het simpel en relevant! Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat je ab-so-luut goed moet nadenken over fundamentele zaken als missie, visie, usp, propositie en positionering. Dat zijn de draagmuren van je merk, het fundament waarop je organisatie is gebouwd.  Maar het wordt een ander verhaal als je de wereld gaat vertellen dat je bestaat. Dat je een groot en belangrijk probleem wilt gaat oplossen. En dat je daar mijn hulp bij nodig hebt. Op dat moment moet je komen met een simpele boodschap, met iets wat ik zomaar kan snappen. Is je verhaal te complex, dan verwacht ik ook dat je oplossing te complex is. Want wat je zegt ben je zelf.

STOP AIDS NOW! is een mooi voorbeeld van simpelheid die al begint bij de naam. Ik heb geen speciale band met het onderwerp aids. Maar wees eerlijk, die drie woorden, geschreven in kapitalen en afgesloten met een uitroepteken, die vertellen toch het hele verhaal? Het is naam, missie, probleem en oproep ineen. Daarna hoef je me niet zo heel veel meer uit te leggen. Mij heb je.

Ik dacht dat het niet kernachtiger kon. Tot er ineens een nieuwe club de goede doelenwereld bestormde: charity: water. Binnen twee woorden begreep ik hoe ze de wereld mooier wilden maken. Maar het is niet alleen de naam die insloeg als een bom. Ook de hele communicatie is doordrongen van een eenduidige doeltreffendheid. Van de mediakeuze (ze zijn trendsetter als het gaat om fondsenwerving via e-mail), via de uitgekookte storytelling (oprichter Scott Harrison in de hoofdrol), tot de terugkoppeling wat er met je geld gebeurt: alles is kristalhelder.

Natuurlijk, charity: water is Amerikaans gelikt en daar moet je van houden. Maar het is wel concreet. Het gaat over water en dus praten ze over water. Steeds opnieuw. Want wat ze zeggen zijn ze zelf.

[Dit verhaal was niet mogelijk geweest zonder mijn collega Ard Lok]

Jeroen Talens, creative director bij WWAV