WWAV - helping you change the world | nieuws
WWAV heet vanaf nu Happy Horizon logo Ga naar onze nieuwe website

Interessant

Een jaar geleden nam mijn leven een interessante wending. Ik was net 50 geworden en zat alleen aan de bar van een café zielig te wezen toen er een man naast mij kwam zitten. "Kun je goed luisteren?" vroeg hij. "Als het interessant is" antwoordde ik. Dat was had.

De man had onderzocht waarom de ene mens interessanter is dan de ander. Hij was tot de conclusie gekomen dat er 7 dingen zijn die interessante mensen met elkaar gemeen hebben. Omdat ik dolgraag interessant wilde zijn, luisterde ik gretig. En jawel: ook ik werd interessant.

Ik weet dat ik klink als de eerste-de-beste tell sell reclame. En normaal zou ik u hier niet mee lastig vallen. Maar ik realiseerde me dat wat interessant is voor mij, ook interessant kan zijn voor een organisatie. Daarom maak ik je graag deelgenoot van mijn verhaal.

Mensen met kennis van zaken zijn altijd interessant. Misschien een open deur maar toch goed om bij stil te staan. Als je daar ook nog eens een positieve twist aan weet te geven is het helemaal prettig luisteren. Ik zie daar op social media prachtige voorbeelden van. WNF bijvoorbeeld dient op Facebook mokkende mensen op bewonderenswaardig positieve en inhoudelijk sterke wijze van repliek.

Wanneer je de hele dag positief nieuws brengt word je wel een beetje irritant. Wees daarom ook een goede luisteraar. Persoonlijk ben ik een enorme fan van goede doelen met een forum. De verhalen van betrokkenen op de site van Alzheimer Nederland zijn een permanente bron van inspiratie.

Door regelmatig een vraagje te stellen ontdek je waar mensen vol van zijn. Die kennis zorgt dat je altijd ergens bij kunt aanhaken en dat is voor goede doelen zeker interessant. Let maar op de talloze polls die op social media voorbij komen en gretig ingevuld worden. Je kunt ook een enquĂȘtemailing versturen, maar zorg dan wel dat je Ă©cht iets met de antwoorden doet!

Houd altijd een paar verhalen paraat. Best lastig, want niet elk verhaal is geschikt voor elke situatie en je wilt ook niet steeds hetzelfde verhaal vertellen. Maar toch: een goed doel dat haar missie illustreert met een oer-menselijk verhaal, kan rekenen op de interesse van velen. Zorg wel dat iedereen binnen de organisatie die verhalen kent en uitdraagt.

Je kunt de juiste verhalen vertellen, de juiste vragen stellen, actueel en positief zijn. Maar als je niet meent wat je zegt ben je alsnog kansloos. Wat we zeggen bepaalt maar voor 7% hoe we overkomen. Dus stop er een portie geloofwaardigheid in. Vergeet dat politiek correcte ge**l en praat met je hart. Als een straatwerver mij aanspreekt is dat het eerste waar ik op let. En helaas: het eerste waar ik op afhaak...

Tot slot: laat je inspireren door goed gezelschap. Kom uit je comfort zone, zet de ramen open en omring jezelf met mensen die iets weten wat jijzelf niet weet.

Had ik trouwens al gezegd dat je me altijd kunt mailen?
jeroen@wwav.nl

Jeroen Talens, creative director bij WWAV