WWAV - helping you change the world | nieuws
WWAV heet vanaf nu Happy Horizon logo Ga naar onze nieuwe website

Loyaliteit nu ook meetbaar voor non profits!

Voor bedrijven die de loyaliteit van hun klanten willen meten, was er al de Net Promotor Score (NPS). Die meet in hoeverre klanten een product bij anderen zouden aanbevelen. Goede doelen hebben ook belang bij inzicht in de loyaliteit van hun donateurs. Maar loyaliteit van donateurs aan non profits werkt anders en is moeilijker te meten. Het gaat immers niet om fysieke producten maar om een goed gevoel.

Daarom heeft WWAV een speciaal meetmodel ontwikkeld voor non-profits: de Loyalty Balance Score (LBS). Met dit instrument kunnen non profits zes factoren meten die in belangrijke mate de donateursloyaliteit bepalen:

  • het vermogen weerstand te bieden tegen alternatieven
  • het vertrouwen in de organisatie
  • de relevantie van de organisatie voor de oplossing van het probleem
  • de betrokkenheid van de donateur met het onderwerp
  • hoe de donateur zich voelt als donateur van de organisatie
  • hoe de donateur de organisatie waardeert

 

De WWAV Loyalty Balance Score kijkt naar alle dimensies en doet recht aan het hele complexe terrein van loyaliteit. Alle factoren of dimensies zijn bevraagbaar. Je kunt er één totaal loyaliteitscijfer mee monitoren, maar ook factoren individueel. Het systeem kan de eigen cijfers van de organisatie en haar donateurs meten, maar kan die ook vergelijken met de markt of met specifieke sectoren. De LBS geeft dus ook inzicht in de concurrentiepositie.

Door periodiek deze LBS in te zetten, kun je loyaliteit écht meten. Gecombineerd met insights over gedrag (door database-analyse) krijg je een totaalbeeld van je donateurs. En basis om met meer trefzekerheid acties en campagnes te ontwikkelen. Wil je meer weten over de Loyalty Balance Score, bel dan met Ard Lok (020-5715881).