WWAV - helping you change the world | nieuws
WWAV heet vanaf nu Happy Horizon logo Ga naar onze nieuwe website

De ideale donateur

Het was mijn eerste les toen ik de fondsenwervende wereld binnenstapte: 'vrouwen doneren meer dan mannen'. En omdat het volkomen logisch klonk, twijfelde ik geen seconde. Vrouwen zijn toch ook socialer? Meer gericht op het welzijn van hun omgeving? Sommige feiten hebben geen bewijs nodig.

Vanaf die allereerste dag stond de vrouw bij mij dus op een charitatief voetstuk. En ik deed er alles aan om deze ideale donateur beter te leren kennen. In winkels en treinen hield ik de deur voor ze open. Op het werk trakteerde ik collega’s met nieuwe schoenen of een nieuw kapsel op een welgemeend complimentje. En bij elke kinderwagen trok ik een grappig gezicht naar de stomverbaasde baby, alleen maar om een wit voetje te halen bij de ontroerde moeder.

Mijn fascinatie voor de vrouw was grenzeloos en ik wilde alles van haar weten. Zo leerde ik dat het sociale gedrag van vrouwen niet is aangeleerd; ze worden gewoon geboren met een communicatiever en emotioneler brein. Wist u bijvoorbeeld dat de vaardigheid om oogcontact te maken, bij meisjes in de eerste drie maanden van hun leven met maar liefst 400% toeneemt? Bij jongetjes blijft dit – zijn we nog verbaasd? – in dezelfde periode steken op 0%...

Uit onderzoek onder baby’s blijkt ook dat meisjes vanaf hun eerste dag veel meer gefocust zijn op het bestuderen en interpreteren van gezichten. Net zoals ze veel sterker reageren op het angstige gehuil van andere baby’s dan jongens van dezelfde leeftijd. Dit genetische bewijsmateriaal bevestigde wat ik natuurlijk allang wist: vrouwen zijn geboren donateurs!

ALS EEN SPONS ZOOG IK DEZE INSIGHTS OP EN GEBRUIKTE ZE OM STEEDS OPNIEUW DE ULTIEME FONDSENWERVENDE CAMPAGNE TE MAKEN. DE VROUW WERD HET SYMBOOL VOOR EEN BETERE WERELD.

Alsof de duvel ermee speelde, werd ik thuis ook omringd door vrouwen. Dat gaf mij de unieke mogelijk om hun gedrag 24/7 te bestuderen. Ik ontdekte hoe ze massaal van slag raken van oorlogsbeelden, hongersnood en dierenleed. Hoe sterk ze gericht zijn op harmonie en hoe dol ze zijn op dialoog. Als een spons zoog ik deze insights op en gebruikte ze om steeds opnieuw de ultieme fondsenwervende campagne te maken. De vrouw werd het symbool voor een betere wereld. En elke brief die ik schreef werd een serenade voor haar gulle hart!

U voelt hem al aankomen, dit verhaal loop niet goed af. Wat blijkt: vrouwen geven helemaal niet meer, ze geven alleen vaker! Volgens Amerikaanse onderzoekers heeft dat iets te maken met sociale druk; vrouwen vinden het moeilijk om nee te zeggen en dus geven ze vaker. Maar omdat ze Rothschild niet zijn, geven ze per keer dan wel wat minder. Eigenlijk volkomen logisch.

Ben ik mijn geloof in de vrouw nu kwijtgeraakt? Nee natuurlijk niet. Vrouwen blijven de sleutel tot succes als we van deze planeet een betere plaats willen maken. Maar eerlijk gezegd vind ik het wel een fijne gedachte dat ik daar als man ook mijn steentje aan bijdraag.

Jeroen Talens, creative director bij WWAV