WWAV - helping you change the world | nieuws
WWAV heet vanaf nu Happy Horizon logo Ga naar onze nieuwe website

Mooie woorden

Is het waar dat de tijd sneller gaat als je ouder wordt? In dat geval ben ik beslist bejaard, want 2014 is voorbij gevlogen. Toen het jaar begon sprak ik de hoop uit dat we er fondsenwervend een fantastische tijd van zouden maken. En dat we dit zouden bekronen met een waanzinnig Fondsenwervend-Woord-van-het-Jaar.

Nou dat hebben we geweten: het Vakblad werd overspoeld met mooie woorden. Wat dacht u van Storyselling (storytelling waaruit je als organisatie direct munt kunt slaan), Lookalike-logica (denken dat je iemand kent omdat je zijn buurman kent), Osociëren (inspiratie zoeken op de charitysite osocio.org). of Door-to-door-drammer (overenthousiaste donateurschapsverkoper).

Om kans te maken op de eretitel Fondsenwervend-Woord-van-het-Jaar moet je echter meer zijn dan een grappige taalkundige vondst. Dan moet je het afgelopen jaar echt een rol van betekenis hebben gespeeld en de potentie hebben om je populariteit in 2015 uit te breiden. Waarmee we zijn aanbeland bij de top-5.

(5) Het woord Roeptoeteren is misschien niet in 2014 ontstaan. Maar het is dit jaar wel tot volle bloei gekomen. We roeptoeteren wat af en vooral op sociale media is de geest volledig uit de fles. Vluchtelingenwerk haakte er handig op in met de campagne Tegengeluid. Een oproep om beschaafd terug te toeteren, zeg maar.

(4) Een blije donateur is een blijvende donateur. Maar hoe zorg je dat mensen jouw club eeuwig trouw blijven? De Customer Journey presenteerde zichzelf dit jaar nadrukkelijk als oplossing. Het is een poging om een reisplan uit te stippelen dat de donateur blijvend boeit en bevredigt. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Donateurs willen allemaal een andere reis en het moet voor een goed doel wel hanteerbaar blijven. Ik voorspel dat de ideale Customer Journey ook in 2015 een zoektocht blijft.

(3) Vroeger werd mij op het hart gedrukt dat ik in fondsenwervende brieven beslist geen moeilijke woorden mocht gebruiken. En net nu ik deze ‘jip-en-janneke taal’ onder de knie heb, moet ik weer op cursus... Steeds meer mensen blijken zich namelijk te ergeren aan Taalverkleutering. Woorden moeten weer uniek, krachtig en subtiel worden. Ik ben er niet rouwig om.

EEN BLIJE DONATEUR IS EEN BLIJVENDE DONATEUR. MAAR HOE ZORG JE DAT MENSEN JOUW CLUB EEUWIG TROUW BLIJVEN?

(2) Disruptie is momenteel het buzzword in marketingland. Volgens het woordenboek betekent het ‘ontwrichting’ en dat klinkt pijnlijk. Toch gaat het om iets heel gezonds: het loswrikken van vastgeroeste ‘waarheden’. Bij disruptie gaat alles op de schop, zodat je weer met een frisse blik naar jezelf en je (marketing)vragen kunt kijken. Ben benieuwd welk goed doel het disruptie-model als eerste omarmt.

(1) De winnaar is natuurlijk Ice-bucket challenge. Het verschijnsel dook deze zomer plotseling op. Massaal gooiden mensen emmers ijswater over hun hoofd (en als het goed was ging dat gepaard met een donatie) ten behoeve van ALS-patiënten. Knap hoe een relatief kleine ziekte steeds opnieuw de aandacht weet op te eisen.

Overigens maakt het woord in een Nederlandse vertaling (‘ijswateruitdaging’) ook kans om bij Van Dale Woord-van-het-Jaar te worden. Daar is hij genomineerd in de categorie Sport & Amusement. Mmh... charity als amusement: wordt dat misschien de trend van 2015?

Jeroen Talens, creative director bij WWAV