WWAV - helping you change the world | nieuws
WWAV heet vanaf nu Happy Horizon logo Ga naar onze nieuwe website

Houdt u van sex?

Mensen vragen mij weleens waarom ik zo weinig over tekst schrijf. Ik ben tenslotte een copywriter. Nu is een copywriter niet hetzelfde als een tekstschrijver. En een tekstschrijver is niet perse een taalexpert. Toch zijn er een paar dingen waar ik u graag op wil wijzen.

Laat ik beginnen bij het begin. Er gaat niets boven een goede kopregel. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de mensen deze regel daadwerkelijk leest. Maar een goed begin is niet automatisch het halve werk, want 80% van de lezers haakt daarna alsnog af. Besteed dus veel tijd en vooral liefde aan die kopregel.

Blijkbaar heb ik iets goed gedaan, want u leest nog steeds. Zoals u ziet heb ik gekozen voor een vraag. Dat is geen toeval: uit onderzoek blijkt dat vragen niet alleen leiden tot antwoorden (duh…), maar ook tot interactie. En interactie is het begin van elke relatie, toch? Neem uw doelgroep dus serieus en trakteer hem wat vaker op een vraag.

Dat het woord ‘u’ in mijn kopregel staat heeft eveneens een goede reden. Experts hebben vastgesteld dat mensen het heerlijk vinden om woorden als ‘u’ en jij’ te horen. Ook het geluid van je eigen naam zorgt voor een aangenaam gevoel. Dat is logisch, want die naam hoor je al sinds je een baby bent - het is het meest dierbare en vertrouwde woord dat je kent. Dit  verklaart ook het succes van gepersonaliseerde direct mail.

 

UIT ONDERZOEK BLIJKT DAT 80% VAN DE MENSEN DEZE REGEL DAADWERKELIJK LEEST.”

 

Als door de wol geverfde communicatiespecialist ziet u dit soort trucs natuurlijk van een kilometer aankomen. Maar u bent evengoed weerloos, want de confrontatie met uw eigen naam schijnt een chemische reactie in de hersenen te veroorzaken. Dus of u het nu leuk vindt of niet: u vindt het leuk! Andere woorden die mensen graag horen zijn ‘gratis’ (vooral in Nederland populair), ‘omdat’ (impliceert dat ergens een reden voor is) en ‘direct’ (schijnen de hersens ook direct van in de houding te springen).

Tot slot: hoe erg is een fout in de tekst? Ik hoor u denken: “Heel erg!” Onze Taal deed er onderzoek naar en ontdekte dat de gemiddelde lezer best begrip heeft voor een foutje hier en daar. Onze hersenen zijn getraind om van elk woord en elke zin een samenhangend geheel te maken en dus lezen we vaak over typfouten heen. Fouten met d/t werden door de (hoogopgeleide) proefpersonen evenmin opgemerkt.

Ook barbarismen - buitenlandse woorden die doen alsof ze uit Nederland komen - worden tegenwoordig vaker algemeen aanvaard. Ik reken er daarom op dat u mij de fout in mijn kopregel zult vergeven. Waar u misschien wel teleurgesteld over bent is de conclusie dat deze column helemaal niet over sex (of beter: seks) gaat. Maar zoals ik al zei: er gaat niets boven een goede kopregel!             

 

Jeroen Talens, creative director bij WWAV