WWAV - helping you change the world | nieuws
WWAV heet vanaf nu Happy Horizon logo Ga naar onze nieuwe website

Oud is het nieuwe jong

Sinds kort ben ik een man van een zekere leeftijd. Dat is behoorlijk wennen. Als ik 's ochtends mijn bed uitkom piept en kraakt het flink. En de rest van de dag loop ik naar m'n leesbril te zoeken. Het zal niet lang meer duren voor er in de trein een jongedame-met-vrolijke-paardenstaart voor mij op zal staan: "Gaat u hier maar zitten, meneer..."

Een knots van een midlife ligt dus op de loer, zal je denken. Maar dat valt gelukkig mee. In de eerste plaats houd ik me krampachtig vast aan de gedachte dat niemand oud wil zijn, maar iedereen het wel wil worden. Maar belangrijker: ik heb op mijn oude dag gemerkt dat ik met hernieuwde passie word begeerd. Ja u leest het goed, ik word begeerd. Door het goede doel!

Ik had het allemaal niet door tot ik een onderzoek las over, nou ja, over mij dus. Daarin werd ik aangemerkt als “doelgroep met de meeste potentie”. Wie had dat gedacht? Goede doelen hadden jarenlang een oogje op jongeren – en geef ze eens ongelijk! Maar inmiddels is het kwartje gevallen en zijn ze erachter dat er bij mij heel wat meer valt te halen. Ouderen hebben de toekomst!

Reken je nu niet te snel rijk, je gaat mijn hart zomaar veroveren. Mijn antenne voor echt en onecht is gevoeliger dan ooit.
Ik wil geraakt worden door authentieke verhalen van inspirerende leeftijdgenoten; transparantie is goed, maar inspiratie is beter! Kandidaten dienen er verder rekening mee te houden dat ik niet van opdringerige telefoontjes houd en mij bijzonder erger aan moeilijk te openen (dm)verpakkingen. Tot slot: geef de moed niet direct op als ik de relatie wil beëindigen. De scheidingspapieren worden vaak snel en zakelijk getekend, terwijl ik met een goed gesprek best op andere gedachten kan worden gebracht.

Goede doelen die naar mijn hand dingen, kunnen zich vanaf nu melden. Een paar tips vooraf: ik wil niet als één groep benaderd worden, hecht aan relevantie, diepgang, kwaliteit en zingeving, vind leven in het nú steeds belangrijker, onthoud positieve beelden beter dan negatieve en sta open voor verandering. Als je me wilt ontmoeten: ik besteed zes tot acht uur per dag aan mediaconsumptie. Televisie is favoriet, maar ik lees ook graag de bladen die de afgelopen jaren speciaal voor mij op de markt zijn gebracht en ik kan geen dag zonder computer.

Conclusie: doe je huiswerk en je stuit op gouden bergen. Uit onderzoek blijkt wel dat ik mij structureel jonger voel dan ik daadwerkelijk ben. Spreek mij dus nooit aan als de oude lul die ik ben, maar behandel mij als de jonge god die ik ooit was! Thnx! Yolo!

Jeroen Talens, creative director bij WWAV